Udgivet

fokus-2000px

Vi går ind i en vigtig fase i din træning, hvor grundstenene til din maratonform skal lægges. Det, der er allervigtigst lige nu, kan faktisk beskreves med to ord.

Min første maratonblog handlede om, hvordan du får en god start på din maratontræning. Nu, hvor du er kommet i gang og har løbet i nogle uger eller måneder, følger en periode, hvor du skal opbygge en solid maratonform i et fornuftigt tempo.

Her handler det ganske enkelt om at knække koden til at få etableret en god træningsrytme. Det kræver, at du til enhver tid husker på to ord: balance og rytme. Og det handler altså ikke om, hvad du kan på et dansegulv…

Find mere inspiration og vejledning

Du kan finde alle mine maratontips, gode råd og træningsprogram m.m. på 👉🏼 Thems maratonblog

Hold balancen og skab harmoni

Vi ved alle, hvor vigtigt det er at have harmoni i vores tilværelse.

Når du træner til maraton, er det altså vigtigt, at du har harmoni mellem din træning og din private tilværelse. De to ting hænger sammen og skal balancere.

Personligt har jeg aldrig løbet særlig godt, hvis jeg har haft udfordringer i mit privatliv, som gjorde, at der ikke var balance i min tilværelse. Det kunne være udfordringer på arbejdet eller i et parforhold, der ikke fungerede optimalt. Jeg kunne godt præstere nogenlunde, men aldrig 100 procent. Jeg havde ikke overskuddet, har jeg flere gange måttet konstatere.

Det samme gælder, når man træner op til et maraton. Når du mister balancen i din tilværelse, udgør det en stressfaktor, og det påvirker din træning med det samme.

Du kan godt træne det, der skal til, men resultatet bliver bare ikke, hvad det kunne have været.

Gør noget ved det og skab de optimale rammer

Jeg vil anbefale, at du bedst muligt prøver at løse de udfordringer, der måtte opstå undervejs i dit træningsforløb. Udfordringer, som gør, at der opstår ubalance mellem din træning, dit arbejdsliv, dit parforhold eller noget andet, der er vigtigt for dig.

Tag fat om problemet og gør noget ved det, så hurtigt som muligt.

Nogle ting kan selvfølgelig være svære eller umulige at løse, det ved jeg godt. Men mange ting kan man godt gøre noget ved eller i det mindste opnå afklaring omkring. Sørg for at skabe de optimale rammer for dig selv.

Find rytmen i løbeskoene

Hvor nøgleordet uden for og rundt om træningen hedder balance, er nøgleordet rytme, når vi har løbeskoene på. Som maratonløber er det nemlig helt afgørende, at du nu finder ind i en stabil træningsperiode.

Har du besluttet dig for at træne 3 gange om ugen, så hedder det 3 gange om ugen. Ikke 6 gange den ene uge, og ingen gange den næste. Det handler om kontinuitet og rytme.

Missede du en træning?

Det er ikke til at undgå at misse en enkelt træningsdag en gang imellem. Det gør vi alle, også selvom vi gør vores bedste. Men det betyder ikke noget i det samlede billede.

Lad derfor være med at prøve at indhente et tabt træningspas, men fokuser straks på det næste i stedet. På den måde holder du fast i den rytme og den kontinuitet, du har etableret.

Lær din krop at kende og respekter den

Vil du have en optimal maratonoplevelse, er det også vigtigt, at du vænner kroppen til at løbe i et stabilt tempo. Prøv at få en god fornemmelse i kroppen. Lær din puls og rytme at kende i den hastighed, du helst vil løbe dit maraton i.

Mærk efter og brug noget tid på at finde den hastighed, hvor det føles godt. Det kan godt tage noget tid at finde ud af, og du skal respektere, at det måske skal gå langsommere, end du havde forventet.

Enjoy the ride – hele vejen

Det er super fedt at løbe et maraton. Men faktisk synes jeg ikke, det kan sammenlignes med perioden op til. Det er langt hårdere at træne op til et maraton end at løbe et, og derfor er glæden så meget større, når træningen kører.

Den fornemmelse og tilfredsstillelse, jeg får i kroppen, når jeg på 4. uge har gennemført alle træningspas, er ubeskrivelig. Det giver mig indre ro og en hel masse tro på mig selv.

Husk derfor at finde glæden ved selve træningen, fremfor hele tiden at skue frem imod målet. Det bliver for surt i længden.

God træning!

Henrik Them

Følg med …

Læs mere om bliv inspireret på 👉🏼 Thems maratonblog

Share this with your friends ...Tweet about this on TwitterShare on Facebook