Udgivet

Hvis du gerne vil træne målrettet, er det en god ide at indlægge et eller flere testløb i dit træningsforløb.

Mange bruger testløb som en del af træningsforløbet op til et større mål. Det kan være til et maraton eller til et mål med en kortere distance.

Hvorfor?

Det er der et hav af gode grunde til. Du kan nemlig bruge et testløb til at teste forskellige ting – både fysiske og mentale. Måske har du mest brug for at få ro på nerverne ved at have prøvet at deltage i et motionsløb før.

5 grunde til at deltage i et testløb

  • Du finder ud af, om din træning faktisk virker. Opnår du det, du gerne vil? Det er ærgerligt at fortsætte med en træning, der ikke giver dig de resultater, du drømmer om. Omvendt er et testløb også et realitetstjek på, om du har sat dig lidt for ambitiøse mål.
  • Test dit “race pace”. Hvis du drømmer om en bestemt tid, kan du fx teste hvordan det føles at holde dit ønskede halvmaratonpace over 10 eller 15 km. Eller dit maratonpace over 25 km. På den måde kan du tilpasse din målsætning.
  • Du gør dig erfaringer med at disponere et løb. Hvor hurtigt kan du lægge ud i forhold til din målsætning? Hvor oplever du svære perioder undervejs? Alt sammen erfaringer, som giver dig ro i maven den dag, du skal præstere dit bedste.
  • Du kan bruge et testløb som generalprøve. Lad være med et fokusere på tiden, men gennemprøv den “drejebog”, du har tænkt at køre efter på race day – fra aftensmaden og væskeindtaget dagen før til morgenmaden, toiletritualer, klargøring af tøj og udstyr, afgang til starten osv. osv.
  • Testløbene sørger for at holde dig motiveret over længere tid. Der er lang vej til fx et maraton, hvis du ikke indlægger små “teasere” undervejs, der kan holde dig til ilden.

Brug fx et testløb til at fokusere på dine mentale forberedelser og få erfaring med at løbe et stort løb med mange deltagere. Du kan også fokusere på fysikken og fx teste, hvor langt du kan holde dit ønskede race pace. 

Hvor ofte skal jeg teste?

Afhængigt af din målsætning og din træningsperiode, kan du have gavn af flere eller færre testløb.

Hvis du fx træner op til maraton, er det en god ide at indlægge mindst 2 testløb undervejs og meget gerne flere. Sørg for, at der er tilpas afstand mellem testløbene, så du kan bruge resultaterne til at målrette din fortsatte træning.

Hvis dit mål er Telenor CPH Marathon, giver det rigtigt god mening som minimum at løbe enten Nike Marathontest 1 i januar eller Nike Marathontest 2 og kombinere med enten Nike Marathontest 3 i marts eller Nike Marathontest 4 i april.

Tilbud: Køb Nike Marathontest 2, 3 og 4 for kun kr. 350,- og spar kr. 180,-

Du kan også med fordel løbe alle alle fire Nike Marathontest-løb, og så kan du vælge, om du vil teste dig selv eller blot bruge nogle af løbene som en festlig træningstur.

Se her hvilke testløb Sparta tilbyder

Priser fra 120 kr. per voksen inkl. tidtagning og forplejning

Share this with your friends ...Tweet about this on TwitterShare on Facebook