Posted

Foran dig venter nogle måneder med træning, før du kan cruise gennem jubilæumsfesten i Københavns gader. Hold fast i motivationen med løbeekspertenes råd. 

Vinteren er over os, og for at du kan nå dit mål om at gennemføre Telenor Copenhagen Marathons 40 års jubilæumsløb, er det afgørende, at du bevarer motivationen og gnisten til at træne videre i de kommende måneder.

Det er ikke altid nemt – særligt når sneen, blæsten og de mørke dage sætter ind.

Men det er der råd for!

Hvad motiverer dig?

Hvis motivationen er på et lavpunkt, så spørg dig selv, hvad der virkelig motiverer dig. Og ikke mindst: Hvad var det, der fik dig til at starte med træningen i første omgang?

Var det tanken om at krydse målstregen? Løber du for velgørenhed? Er det det sociale fællesskab i løbeklubben, eller er det noget helt fjerde, der får dig til at trække i løbetøjet og komme ud på stierne eller landevejene.

Vi har alle forskellige grunde til at løbe, som vi må huske os selv på, når det bliver hårdt. Nogle gange glemmer vi det eller lader andre tanker eller problemer overskygge vores mål. Vi har bedt to af vores løbeeksperter, Henrik Them og Christian Friis, komme med nogle gode råd til, hvordan du bedst bevarer motivationen.

Løberåd fra løbeekspert Henrik Them

Christian Friis: Hold det simpelt, se fremad og hold dig glad

Christian Friis er elitetræner i Sparta, som udover at være Danmarks største løbe- og atletikklub også har arrangeret Telenor Copenhagen Marathon siden begyndelsen i 1980. Han har selv mange års erfaring både fra baneløb, landevejsløb og terrænløb samt som træner.

Nogle af Christians vigtigste råd lyder:

#1  Hold din træning simpel, så dit mål ikke bliver for uoverskueligt og uopnåeligt. Start fx med at øge kilometerne og lad være med at tænke på hastigheden. Hvis du er nybegynder, behøver du måske slet ikke at arbejde med farten. Det vigtigste er, at du kommer igennem – ikke hvor hurtigt.

#2  At træne op til et maraton er en langsommelig proces, og det kan være hårdt i starten. Prøv at se fremad, for ofte skal du “bare” forbi et magisk punkt, for du mærker rutinen sætte ind, og kroppen responderer bedre og bedre på en øget træningsmængde.

#3  Giv plads til de ting, der gør dig og dine nærmeste glad. Tag cyklen til og fra arbejde, tag en tur i svømmehallen eller i skoven med børnene – selvom det ikke er kvalitetstræning, styrker det dit kredsløb, din restitution og ikke mindst dit mentale velvære.

Guide: Sådan kommer du i gang med maratontræningen