Louise træner til maraton og Big Four

Louise har besluttet sig for at prøve kræfter med en Big Four, og den første udfordring er Copenhagen Marathon. Få tips og inspiration her, når vi følger hende frem mod Copenhagen Marathon den 17. maj.

30-årige Louise Baltzer har sat sig et mål.

Hun vil gennemføre sit første maraton til Copenhagen Marathon søndag den 17. maj 2020.

Men ikke nok med det. Hun vil faktisk gennemføre en hel Big Four, som udover Copenhagen Marathon består af Ironman 70.3 Kronborg, Ironman København og til sidst Copenhagen Half Marathon. På et år.

Måske tænker du: ”Hvem laver dog en Big Four? Skal man ikke være elite-atlet for at klare det?”

Svaret er nej. Viljen og lysten skal selvfølgelig være der, men Louise er ikke professionel atlet eller en del af eliten. Hun er en ret almindelig motionist, som elsker at løbe, og som bruger udfordringen til at skubbe til sine grænser og overvinde sig selv.

Du kan følge hendes rejse i 2020 og måske hente nogle tips og inspiration til din egen næste udfordring.

Læs om BIG FOUR her

Louises drivkraft: 30 år

Noget af det, som driver Louise til at gå efter dette mål, er hendes næste fødselsdag. For hende er det en medvirkende faktor til, at hun vil gennemføre Big Four samme år, som hun opgraderes til version 3.0.

”Jeg bliver 30 år i 2020, og det er jeg lidt i krise over. Derfor besluttede jeg mig for, at der skulle ske noget stort i 2020. Jeg har været nervøs for, om jeg gaber overfor meget, men jeg tog en hurtig beslutning, og så tilmeldte jeg mig alle fire konkurrencer,” siger Louise.

Hent et træningsprogram til maraton her

Louise tror fuldt og fast på, at hun kan nå sit mål.

”Mit første løb er Copenhagen Marathon den 17. maj, og derfor er jeg gået i gang med at løbe en masse. Indtil videre er jeg oppe på cirka 12 kilometer, så der er lang vej endnu, men jeg har en tro på, at det nok skal lykkes,” siger Louise.

Forebered dig undervejs

Det er vigtigt, du har nogle træningsløb, så du kan teste din strategi forud den store dag.

Det er nemlig ikke på løbsdagen, du skal eksperimentere med nye tiltag. Derfor har Louise blandt andet tilmeldt sig Nike Marathontestløbene, så hun kan afprøve sin strategi inden Copenhagen Marathon den 17. maj.

Læs også: 3 ting din maratontræning bør indeholde

Lav en plan og øv dig

En træningsplan er et must, når du træner til et maraton eller en BIG FOUR. Den kan være med til at skabe ro og overblik, når du har allermest brug for det. Derudover skal du øve dig en masse. Ikke kun løbe en masse kilometer, men øve dig i alt det, der også er vigtigt op mod et løb: Indtag af energi og væske, løbe i en gruppe, disponere dit løb, holde dit pace, morgenrutiner og meget mere.

En af måderne, du kan øve dig på, er ved at teste din strategi af til et mindre løb. Det kan eksempelvis være til Nike Marathontest 1, 2 eller 3.

Louise skal have en race plan

For Louise er det vigtigt at finde ud af, hvad hendes race plan skal være til Copenhagen Marathon den 17. maj. Hun er bl.a ude efter erfaring med at løbe i en pace-gruppe.

”Selvom jeg har løbet en del, så har jeg aldrig prøvet at løbe med i en pacegruppe. Nike Marathontestløbene giver mig en mulighed for at finde ud af, hvordan jeg skal planlægge mit tempo, så jeg ikke lægger for hårdt ud eller løber for langsomt. Mit mål er at løbe Copenhagen Marathon under 4 timer, og det kræver, jeg lægger en plan og følger den,” siger Louise.

For Louise var det en rigtig god idé med det første testløb, da det faktisk ikke gik helt som forventet.

Løber du alene eller i selskab?

Det er forskelligt, hvordan man foretrækker at træne. Nogle vil helst træne alene, hvor andre slet ikke kan komme i gang med træningen, hvis det ikke sker med en træningsbuddy.

Louise sætter i høj grad pris på et godt fællesskab og det sociale, når det kommer til hendes træning. I næste del kan du høre om, hvorfor Louise er glad for at træne med sine træningskammerater, hvordan det kan hive hende op på en dårlig dag, og hvad sociale egentlig betyder for hende.