Jeg glemmer aldrig mit første maraton

Marianne fra Brøndby har løbet i fem år, og har deltaget i Copenhagen Marathon én gang. Hun synes det er helt særligt at få lov til at løbe midt i centrum af Danmarks hovedstad. Her kan du få Mariannes tips til den bedste oplevelse, når Copenhagen Marathon 2020 løber af stablen.

Navn: Marianne

Alder: 33 år

Bopæl: Brøndby

Antal gange du har løbet CPH Marathon: 1 gang CPH Marathon og 5 gange CPH Half

Antal gange du har løbet maraton: 1 gang

Antal år du har løbetrænet: ca. 5 år

Har du et løbeklub/løbefællesskab: Jeg har en masse træningsvenner, som jeg engang imellem mødes og løber med, og så går jeg på løbehold i Fitness World. Men som oftest løber jeg for mig selv.

Instagram: @marianne_n

 
 

Mariannes første maraton

Jeg husker hele Copenhagen Marathon som en af de bedste oplevelser, jeg nogensinde har haft. Men der er ingen tvivl om, at opløbsstrækningen inden mål er en helt speciel oplevelse med alle der står og hepper, samtidig med at man er helt overvældet af følelser over at have løbet et maraton.

Det er specielt at løbe i sit eget land – og så endda i hovedstaden, samt at opleve den stemning og det kæmpe set-up der er på denne dag. Fordi det er i Danmark kan folk man kender også nemmere komme og heppe, og den støtte og opbakning man får på ruten er guld værd.

Hvis man drømmer om, at opleve en kæmpe fest, synes jeg, at man skal løbe Copenhagen Marathon. Det meste af København er spærret af og rigtig, rigtig mange mennesker hepper i Københavns gader denne dag.

Jeg er næsten sikker på, at man mærker suset på en eller anden måde uanset om man er løber eller ej. Copenhagen Marathon er klart det løb, jeg har løbet, med den vildeste kulisse.

"Jeg synes virkelig, at København er dejlig. Jeg godt lide at løbe i Søndermarken, Frederiksberg Have og rundt om Søerne. Jeg cykler også med nogle venner og veninder ved Amager Fælled, som er helt fantastisk til dette formål.

Da jeg var yngre elskede jeg at tage på Strøget med mine veninder og shoppe, men nu bruger jeg mere shoppingcentrene til dette og de små hyggelige sidegader i København til café- og restaurantbesøg. Nyhavn om sommeren er også fantastisk."

Forberedelse er vigtigt

Man forbereder sig til Copenhagen Marathon ved at sørge for at have løbet en masse op til. Jeg sørgede for at holde mig i form i løbet af vinteren og startede for alvor maratontræningen op i januar. Jeg meldte mig til en del halvmaratoner i denne periode, så jeg på den måde var sikker på at få mine lange ture – jeg vil til hver en tid hellere løbe et officielt løb med andre, end løbe for mig selv. Derudover styrketræner jeg lige så meget, som jeg løber bl.a. for, at min krop kan stå imod belastningen ved løb.

En anden ting, der er vigtig for mig er tøjet, som skal passe til vejret. Så følg godt med i vejrudsigten, og sørg for du er klædt på efter vejrforholdene. Derudover sørger jeg for at være forberedt med gels, som jeg har i mit racebelt. Både tøj og udstyr er afprøvet inden så jeg ved, at der ikke er noget, der irriterer mig, og at det sidder ordentligt.

En anden vigtig ting

Og så synes jeg det er vigtigt at se København. Af seværdigheder er Rundetårn og Den Lille Havfrue et must at se og jeg kan også anbefale at tage en kanalrundfart. Der er også en masse sociale arrangementer i forbindelse med Copenhagen Marathon, som er oplagt og deltage i. At hente sit startnummer er næsten en oplevelse i sig selv, og så kan man jo tage en omvej hjem, hvor man får set noget af ovenstående.

Fra en maratonløber til en anden

Jeg vil anbefale folk at gøre det til en tur og få noget ud af det, i stedet for det blot er et løb. Book et centraltbeliggende hotel og sørg for at komme ud og opleve nogle ting. Men husk at du stadig skal være i stand til at løbe 42,2 km om søndagen, så pas på bentøjet og tag evt. en turistbus eller en kanalrundfart, så du får set noget samtidig med, at du får slappet af.