Udgivet

Drømmer du om at løbe Copenhagen Marathon 2020? Her er nogle tips til hvordan du griber træningen an.

Det tager tid at træne op til et maraton

De fleste mennesker kan gennemføre et maraton, hvis de træner den rette mængde og sætter nok tid af til at komme i maratonform.

Det er forskelligt hvor lang tid det tager at komme i form til et maraton, men du skal regne med at det tager nogle måneder for din krop at vænne sig til belastningen. Januar er dermed et godt tidspunkt at starte den målrettede træningen frem mod Copenhagen Marathon i maj.

Er det første gang, du skal løbe maraton, kan du læse mere om, hvordan du starter rejsen mod dit første maraton her:

Sådan starter du rejsen mod dit maraton

Din oplevelse på dagen afhænger af din indsats til træningerne.

Det er vigtigt at du afklarer med dig selv, om du ‘bare’ vil gennemføre, eller om du vil have det sjovt undervejs eller muligvis slå din personlige rekord.

Din oplevelse på selve løbsdagen afhænger nemlig af, hvor meget du har trænet i månederne op til. Hvis du ikke har trænet tilstrækkeligt, kan de sidste 10-20 kilometer blive meget hårde at komme igennem. Så få afklaret med dig selv, hvilken oplevelse du vil have og hvilken mængde træning du vil yde.

En god tommelfingerregel

Det kan være svært at overskue, hvor meget du skal løbe ud over de lange ture.

Her er en tommelfingerregel, at du skal løbe det samme antal kilometer i løbet af hverdagene, som du løber på din lange, rolige tur samme uge.

Så selvom vi ikke kommer uden om, at der skal nogle kilometer i banken, så har du mulighed for selv at tilrettelægge, hvordan du vil fordele dine kilometer.

Løb den lange tur med et løbefællesskab

I hele Danmark kan du deltage i gratis fællestræning op til Copenhagen Marathon.

I tæt på 30 byer tilbyder vi sammen med lokale klubber og løbefællesskaber  – fra Nakskov og Stevns over Bogense, Randers og Esbjerg op til Aalborg – gratis træningsforløb, hvor du kan løbe med en masse andre, der har det samme mål som dig.

Se hvor du kan træne med et lokalt løbefællesskab

Bor du i København, tilbyder Sparta, som arrangerer Copenhagen Marathon, gratis fællestræning hver søndag kl. 9.30 fra Østerbro Stadion.

Her kan du også løbe ugens lange tur sammen med en masse andre løbere, og du kan vælge mellem 11 tempogrupper. I år er distancerne endda generelt kortere, så det er nemmere at hænge ved, mens du stadig er sikker på at få løbet nok kilometer.

Læs mere om Spartas gratis maratontræning

Test formen af

Det er en god ide at få testet formen undervejs i din maratontræning.

Det er der flere grunde til. Du finder blandt ud af, om din træning virker; du kan afprøve hvad der skal være dit “race pace” på dagen, eller du kan øve dig i at indtage væske og energiprodukter undervejs, hvilket klart er noget, man skal danne sig erfaring med mindst et par gange, inden den store dag.

Læs: 6 grunde til at løbe testløb

Du kan bl.a. deltage i Nike Marathontestserien, der består af tre motionsløb på 10, 15 og 21,1 kilometer fra februar til april på Østerbro. Serien er skræddersyet til dig, der vil løbe maraton i maj.

Tilmeld dig testløbene her