Udgivet

Frederiksberg Allé bliver et nyt, stort højdepunkt, når tusindvis af løbere skal løbe Telenor Copenhagen Marathon den 21. maj i år. Inddragelsen af Frederiksberg Kommune som partner er startskuddet på en ambitiøs strategi, som skal løfte hovedstadens ikoniske maratonløb til et internationalt topniveau.

Oplevelsen af at løbe på den imponerende, flagsmykkede Frederiksberg Allé bliver uden tvivl et af de helt store højdepunkter for de omkring 12.000 deltagere, der skal løbe Telenor Copenhagen Marathon søndag den 21. maj i år.

Den 42,195 km lange maratonrute har i 37 år forløbet inden for Københavns kommunegrænser. Men takket være et nyt partnerskab med Frederiksberg Kommune, kan løbsarrangør Sparta nu præsentere en helt ny rute, der udforsker nye og stemningsfulde dele af hovedstaden.

Udover en strækning på 4 km på Frederiksberg, bliver Istedgade og ydre Nørrebro også en del af maratonfesten sammen med nye dele af Indre København, hvor der blandt andet løbes forbi Rundetårn.

Se ruten her

Frederiksbergs borgmester, Jørgen Glenthøj (C), glæder sig til at få Telenor Copenhagen Marathon til byen:

“Et maraton er en stor oplevelse for alle løbere, og på Frederiksberg glæder vi os til at tilbyde Frederiksberg Allé som en del af ruten. Alléen indgår også i CPH Half og har en årelang historik som opløbsstrækning i cykelløbet PostNord Danmark Rundt. Derfor giver det rigtig god mening, at maratonløberne nu får den samme store oplevelse”, siger han.

Partnerskab og ruteændring indleder storstilet 3-årig strategi

Ruteændringen og inddragelsen af Frederiksberg Kommune i partnerkredsen udgør de indledende skridt i en ambitiøs udviklingsstrategi. En strategi, hvis mål er at tiltrække toppen af verdenseliten og en bred skare af danske og udenlandske motionsløbere.

Ønske om IAAF Road Race Bronze Label

Den første store målsætning er i 2018 at opnå det prestigefulde, internationale kvalitetsstempel, IAAFs Road Race Bronze Label, hvorefter hovedstadens snart 38 år gamle løbsklassiker frem mod 2020 for alvor skal undergå et massivt kvalitetsløft, fortæller direktør i Sparta, Dorte Vibjerg:

”Telenor Copenhagen Marathon har et stort uindfriet potentiale. Gødet af de stærke partnerskaber, som vi har etableret i forbindelse med Copenhagen Half Marathon, er tiden nu moden til, at vi tager et stort skridt videre og løfter Telenor Copenhagen Marathon op til at blive den internationale magnet og turistøkonomiske katalysator, som det har potentiale til,” lyder det fra Dorte Vibjerg, som understreger vigtigheden af at inddrage byens aktører.

De første delmål indfries allerede i 2017

Konkret skal den forbedrede rute allerede i år tiltrække et stærkt, internationalt elitefelt og give bonus i form af en ny løbsrekord og en forbedret deltageroplevelse. Endvidere satses der markant på at opgradere liveproduktionen online og på tv, ligesom de digitale platforme i samarbejde med hovedsponsor Telenor løftes ud fra en vision om, at Telenor Copenhagen Marathon skal være verdens bedste digitale maratonoplevelse.

Begejstring hos vigtige aktører

De store ambitioner med international rækkevidde bifaldes af en række vigtige aktører:

”Copenhagen Marathon er et meget interessant event, som med den nye strategi kan gå hen og få stor betydning for Danmark som løbenation både nationalt og internationalt,” udtaler Lars Lundov, direktør for Sport Event Danmark, som arbejder for at tiltrække, organisere og udvikle store internationale tilskuer- og deltagerevents.

Også turismeorganisation Wonderful Copenhagen er begejstrede:

”Vi glæder os enormt meget over Spartas ambitiøse målsætning. Copenhagen Marathon har allerede over 30% udenlandske løbere og har dermed et stort potentiale, når det handler om at manifestere Københavns brand blandt internationale løbeturister”, lyder det fra Lars Vallentin, Head of Events i Wonderful Copenhagen.

Om Telenor Copenhagen Marathon

  • Copenhagen Marathon har været arrangeret af løbe- og atletikklubben Sparta hvert år siden 1980.
  • Hovedsponsor siden 2016 er Telenor.
  • Telenor Copenhagen Marathon er kendt som et bymaraton, der udelukkende løber i det centrale København og Frederiksberg.
  • Eventet har omkring 12.000 deltagere, som alle løber en fuld maratondistance på 42,195 km.
  • Løbsrekorden for mænd lyder på 2:14,16 sat af Svend Erik Kristensen (DEN) i 1987. For kvinder er rekorden 2:30,51 sat af Colleen de Reuck (USA) i 2010.
  • 32% af deltagerne er fra udlandet. Det er en stigning på 17 procentpoint siden 2010.
  • Eventet tiltrækker deltagere fra mere end 90 forskellige lande.
  • 27% af deltagerne er kvinder. Andelen er på blot 7 år steget 7 procentpoint.
  • Arrangørerne donerer overskydende mad til fødevareBanken og indsamler tøj til Dansk Røde Kors.