Om Copenhagen Marathon
I 44 år har København lagt rute til vores marathon
Marathonpionerer løb i Københavns gader for første gang i 1980
Ren viljestyrke
Den folkefest med massere af tilskuere og tusindvis af marathonløbere, som i dag ruller igennem Københavns og Frederiksbergs gader, er noget helt andet, end det var de mange første år.
Selvfølgelig var der tilskuere, men der var ikke et opløbsstykke, som der er i dag. Der var ingen power zoner, DJ’s, cheerleaders, skrigende tilskuere eller anden underholdning, til at booste motivationen, når det blev hårdt.
Der var heller ikke nærheden af samme deltagerantal i de første pionerende år. Bare ren viljestyrke og sejhed til at få en igennem de mange kilometer.
Niels Jørgen Holdt, der har været med til at afvikle Copenhagen Marathon siden starten fortæller: “Tilbage i 1980, da vi fik idéen til den første version af Copenhagen Marathon, blev marathonløbere opfattet som særlinge, og det var kun familien, som var ude og kigge på. I dag er det en kæmpefolkefest fyldt med underholdning, som inddrager hele byen.”
Dengang det hele startede
Folkevognsrugbrød og Ladaer kører side om side med marathonfeltet i starten af 1980’erne.
Der var bare 995 deltagere i den første udgave af Copenhagen Marathon. Kun 47 af dem var kvinder.
Den første kvindelige vinder af Wonderful Copenhagen Marathon, som løbet hed dengang, var Lone Dybdahl.
En digital opdatering
Der er sket meget, siden hovedstaden for første gang lagde asfalt – eller rettere brosten – til de første marathonløbere.
Rebranding i 2023
I 2023 gennemgik Copenhagen Marathon en større rebranding. Det nye Copenhagen Marathon-brand skal tydeliggøre hvem vi er, og hvad det er for en rejse, vi begiver os ud på sammen med løberne. Vores brand skal være med til at fremstille København, som en moderne og global hovedstad og en metropol, hvor løbere løber, lever og ånder ind og ud.
Fra blå til gul.
Et logo inspireret af løbende ben.
Fra Copenhagen Marathon til Runner’s Habitat.